Denkfouten, bron van psychische problemen?

Denkfouten

Denkfouten, bron van psychische problemen?

Iedereen is wel bekend met denkfouten. Denkfouten maken het leven voorspelbaar en naar je denkt ook controleerbaar. Mensen hebben vaak een hekel aan onzekerheid, ze hebben de neiging tot zelfoverschatting en een grote voorkeur voor oorzaak en gevolg-denken. Structurele denkfouten kunnen ook de bron zijn van psychische problemen zoals bijvoorbeeld depressie, angst of een laag zelfbeeld.

Denkfouten:

* Selectief waarnemen (‘half lege fles’)
* Gedachten lezen (‘hij zegt geen gedag omdat hij me niet moet’)
* Zwart-wit denken (‘als het niet lukt, is het helemaal fout’)
* Generaliseren (‘alle mannen gaan vreemd’)
* Emotioneel redeneren (‘ik voel gewoon dat hij me dom vindt na deze actie’)
* Toekomst voorspellen (‘ik haal dit examen vast niet’)
* Rampdenken (‘zij is nog niet thuis, dus er is vast wat vreselijks gebeurd’)
* Teveel op de persoon betrekken (‘dat we verloren hebben, is mijn schuld’)
* Moeten (‘ik moet mee kunnen komen met de voorste renners’)
* Magisch denken (‘als hij vanavond belt, houdt hij echt van me’)
* Met later opgedane kennis oordelen (‘ik had bij het stoplicht iets verder moeten doorrijden, zodat hij niet achterop geknald was’)

Probeer je je wat vaker bewust te zijn van je denkfouten, vraag het bijvoorbeeld eens na bij een ander. Blijf je erin vastzitten, ga dan op zoek naar professionele hulp.

Hilversum Psycholoog, Sjoukje Okma

Schrijf een reactie.