Fibrofog: hoe komt het en wat kan je zelf doen?

Fibrofog: hoe komt het en wat kan je zelf doen?

Het verschijnsel Fibrofog heeft in het klachtenpatroon van fibromyalgie de afgelopen jaren meer en meer aandacht gekregen. Hiermee is ook het onderzoek toegenomen. Het kan als erg storend worden ervaren. Meer dan 50 % van de mensen met fibromyalgie ervaren cognitieve problemen en voor sommigen is het zelfs erger dan de pijn. Klachten die het meest voorkomen zijn: aandachts tekort, concentratie en geheugenproblemen, taalgebruik (bijv. zoeken naar woorden of verkeerde woorden gebruiken), moeite om conversaties te volgen, problemen met multitasking en het kaderen van informatie. Meer visueel; mensen beschrijven het wel als functioneren met een hoofd vol katoen of de wereld zien als door een mist
Fibrofog is geen aanstellerij, het bestaat echt, en is aangetoond door neurologisch onderzoek. Geruststellend te weten is dat uit (ook lange termijn!) wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er geen bewijs is dat de cognitieve problemen progressief verslechteren of een voorstadium van dementie zouden zijn.

Onderzoek naar fibrofog

Men heeft fibrofog onderzocht door middel van cognitieve testen (bijvoorbeeld onderzoek naar werkgeheugen) bij een groep mensen met fibromyalgie en een groep gezonde mensen. Hieruit is gebleken dat er nauwelijks verschillen tussen onderzoeksgroepen zijn wanneer mensen met fibromyalgie zich volledig kunnen richten op de taak en geen enkele andere afleiding hebben. Zonder enige vorm van afleiding kunnen mensen met fibromyalgie leeftijdsconform informatie in hun geheugen opslaan, en hebben ze een normaal functionerend korte termijn geheugen. Dus wanneer de attentie verdeeld moet worden tussen belangrijke en afleidende factoren in de omgeving, hebben mensen moeite op een normaal niveau informatie in het geheugen op te slaan.

Factoren die bijdragen

Het geeft een gemengd beeld als we kijken naar de factoren die hieraan bijdragen:
Uit de literatuur blijkt dat de volgende factoren in meer of mindere mate bijdragen aan de fibrofog; het sensitisatieproces van chronische pijn en de veranderingen in het Centrale ZenuwStelsel, de moeheid en slaapproblemen, pijn, gevoelens van angst en depressie, het gebruik van bepaalde (pijn)medicatie, een dysfunctioneel dopamine systeem (dopamine is erg belangrijk voor het cognitief functioneren).

Wat kan je zelf doen/

Vanwege de diversiteit van factoren die aan fibrofog bijdragen zo divers zijn, is er ook niet één behandeling.
– Als je een bepaalde taak wilt doen waarbij je je wilt focussen, bijv. lezen, zou je je kunnen afsluiten van andere afleiding bijvoorbeeld door je af te zonderen.
– Je kunt je aandacht trainen door regelmatig aandachtsoefeningen (mindfulness) te doen en geheugentrainingen om je geheugen beter te ontwikkelen (tips hiervoor staan lager op de pagina)
– Eet voedingsmiddelen waarmee dopamine kan worden aangemaakt. Denk bijvoorbeeld aan bananen, amandelen, avocado’s. Zie ook deze link voor meer informatie: https://www.dokterdokter.nl/…/dopamine-maakt-gelukkig-zo-s…/?
– Onderzoek of je je medicatie kan verminderen/afbouwen. Pijnmedicatie bij fibromyalgie zal je op de lange termijn niet verder helpen. Veel medicatie heeft sufheid als bijwerking.
– Denk aan B12, omega 3 en 9 en magnesium voor het stimuleren van de hersenfuncties
– Met regelmatig sporten merken mensen dat hun brein weer beter gaat functioneren, de beweging helpt bovendien bij beter slapen, minder stemmingsklachten etc.
– Lukt het je niet goed zelf je beweging op te bouwen of te sporten, met hulp van een revalidatietraject kan je met begeleiding werken aan de afname van de Sensitisatie, de ontregeling van de hersenen waardoor je overgevoelig wordt voor pijn en daarmee ook de vermindering van fibrofog.

Voor meer informatie over bijv. sensitisatie, veranderingen Centraal Zenuwstelsel, omega etc. verwijs ik je naar het boek ‘Leven met fibromyalgie’ https://hilversum.vrijeboeken.com/book/9789082725605-leven-met-fibromyalgie.html
Succes met alle informatie en tips! Ik hoop dat je er wat aan kan hebben.

Reacties op deze pagina zijn gesloten.