Evenwichtsproblemen? Stabiliteit verbeteren? Je kunt je pezen trainen!

Evenwichtsproblemen? Stabiliteit verbeteren? Je kunt je pezen trainen!

Heb je moeite je balans te bewaren? Dit kan je in de weg zitten bij alledaagse bewegingen als fietsen, traplopen en wandelen. Misschien heb je in de loop van de tijd zelfs wat bewegingsangst opgebouwd, omdat je bang bent uit balans te raken. Zwakke pezen kunnen hiervan de oorzaak zijn.
Het bewegingsapparaat valt te onderscheiden in twee onderdelen: het passieve bewegingsapparaat (botten en kapsels) en het actieve bewegingsapparaat (spieren). Maar wat is nu de rol van pezen? De pezen verbinden spieren en botten. Pezen spelen een belangrijke rol bij het maken van bewegingen en stabiliteit.
Met de apparaten in de sportzaal train je voornamelijk je spieren. Het apparaat zorgt ervoor dat je de goede richting op gaat. Qua coördinatie wordt er weinig van het lichaam gevraagd, omdat je lichaam niet hoeft ‘bij te sturen’. Een voorbeeld: Een bodybuilder met extreme spierontwikkeling, kan een slechte stabiliteit hebben. Als hij in zijn training nooit werk heeft gemaakt van zijn pezen (aansturing), kan hij onvast op zijn benen staan.
Fysiotherapeuten zien de aansturing vanuit pezen als fundament van het bewegingsapparaat. Je zou eerst het fundament moeten trainen voor een betere stabiliteit, gevoel van coördinatie en evenwicht creëren, voordat je je richt op meer spierontwikkeling bijvoorbeeld door fitness. Dit zorgt ervoor dat je meer controle over je lichaam gaat krijgen. Uiteraard is training van het totale bewegingsapparaat van belang voor een optimale samenwerking van de verschillende ketens.
Mensen in de revalidatie die hebben gewerkt aan hun stabiliteit rapporteren na enige tijd dat ze meer vertrouwen in hun lichaam hebben en het gevoel van controle is toegenomen. Ze rapporteren sterke verbeteringen in het lopen, fietsen en traplopen. Stabiliteitstraining is effectief, probeer verschillende oefeningen uit. Het lichaam heeft na enige tijd nieuwe trainingsprikkels nodig. Anders raakt het lichaam ‘verwend’.

Voorbeelden oefeningen

Op de FB pagina https://www.facebook.com/Fibromyalgieboek/ staan een aantal voorbeelden van oefeningen die je kunt doen om je stabiliteit te verbeteren. Je kunt met relatief lichte oefeningen regelmatig doen, al veel bereiken. Een oefening als 1 been licht optillen, kan je ook bij het tandenpoetsen of het koken doen. Het gevoel van moeten bijsturen bijvoorbeeld op zo’n balance bal of bosubal is goed, corrigeren met je pezen is juist trainen. Als de oefening met de bozubal lastig gaat, kan je deze eerst trainen met behulp van een steun, bijv. hoge tafel of zwaardere stoel.
Met dank aan mijn collega Maarten, fysiotherapeut bij OCA Amersfoort

Reacties op deze pagina zijn gesloten.